• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Råna varandra på kontantinsatsen?

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 437
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Är inga problem lösa, men föreslår ni
Jag och min partner vill flytta ihop. Hon vill köpa lägenhet och det spelar ingen större roll för mig. Jag har ingen kontantinsats men det har hon. Jag har sagt att jag vill stå med på bolån och lägenheten, vi kan då skriva ett avtal mellan oss att vid eventuell försäljning så tar hon först sin kontantinsats innan vi delar på försäljningen. Detta går hon inte med på, hon säger att sambolagen står över alla lagar och att jag då kan utnyttja sambolagen för att kunna ”ta” hennes kontantinsats. Hon vill att jag betalar halva boendekostnaden och betalar av hennes lån (och ränta och avgift) för att jag ändå kommer få del av pengarna senare när vi köper framtida hus. Detta är ju dock ingen säkerhet eftersom vi kanske mot all förmodan separerar.
vad säger ni? Står sambolagen verkligen över alla avtal man skriver? Någon som vart i samma situation?

Sambolagen gäller om inget annat har avtalats.

Rekommenderar ni går till en jurist och ordnar något som ni båda är bekväma med, hennes lösning skulle jag inte gå med på.

i detta fall är nog ett skuldebrev bra.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp